Renoveringar i din bostadsrätt

  • Behöver jag tillstånd för att renovera?
    Om du planerar större förändringar som att ta ner väggar behöver du fylla i formuläret ”Begäran om ändring”, skicka in det till styrelsen och invänta ett godkännande, läs mer på sidan Renoveringsinformation. För enbart estetiska förändringar, som målning eller tapetsering, krävs inget tillstånd från föreningen.
  • Får jag riva en vägg i min lägenhet?
    Ja, så länge väggen inte är bärande. Det är din skyldighet att försäkra dig om att väggen inte är bärande och att allt arbete utförs professionellt och i enlighet med branschstandarder. Nödvändiga garantidokument och certifikat ska överlämnas till dig efter att arbetet är avslutat. Styrelsen kan kräva att se dessa dokument för att verifiera att arbetet är utfört korrekt. Mer information om ditt och föreningens ansvar finns i stadgarna, paragraferna 26-28 och 36.

Tvättstuga och föreningslokal

  • Hur bokar jag tvättstuga eller föreningslokal online?
    Använd din lägenhets tresiffriga nummer som användarnamn. Du ska ha fått ett lösenord från tidigare ägare. Om du behöver ett nytt lösenord, finns ett formulär på sidan Nyckelbrickor och kod.
  • Får gäster övernatta i föreningslokalen?
    Ja, du kan boka lokalen för övernattning upp till tre pass i rad, vilket motsvarar maximalt 24 timmar.

Passerbrickor

  • Min passerbricka är skadad, vad gör jag?
    För en ny bricka, fyll i formuläret på sidan Nyckelbrickor och kod.
  • Jag har tappat min passerbricka eller den fungerar inte.
    Följ samma process som ovan. Kom ihåg att omedelbart spärra en försvunnen bricka.
  • Hur många passerbrickor kan jag ha?
    Föreningen sätter inget maxantal. Ursprungligen tilldelades 3 brickor per lägenhet. Du står för kostnaden för extra brickor och väljer själv hur många du behöver.

Namnändring och flytt

  • Vi är nya och vill ha våra namn vid porten och på dörren.
    Skicka ett mejl med information om vilka namn som ska läggas till, du hittar våra uppgifter på sidan Kontakt.
    Vi strävar efter att hålla detta uppdaterat, men uppskattar din hjälp med att informera oss om namnändringar.

Parkering

  • Jag fick en parkeringsbot framför porten, kan jag göra något?
    Tyvärr inte. Parkering övervakas av Apcoa Parking som har rätt att utfärda böter. Kortare stopp för i- och urlastning bör dock vara tillåtet.
  • Hur ställer man sig i kö för en parkeringsplats?
    Skicka ett mail till styrelsen på styrelsen@vambsjon.se med följande information:

      • Förnamn
      • Efternamn
      • Telefonnummer
      • E-postadress
      • Lägenhetsnummer (3-siffrigt).

    När en plats blir tillgänglig skickar styrelsen ett SMS som måste besvaras inom 48 timmar för att man ska kunna bli tilldelad platsen.

Kontakt och övriga frågor

För ytterligare frågor hittar du våra kontaktuppgifter på sidan Kontakt. Var ute i god tid med din förfrågan, det kan ta upp till en vecka att få svar.